Vi uppdaterar logotyp och visuell identitet

1 oktober

 

Snart är det fem år sedan vi, Sveriges första kvinnohistoriska museum, öppnade för besökare. Tillsammans med er besökare och samarbetspartners har vi under åren förändrats och fått ny kunskap. Det har inte alltid varit en rak väg utan en resa där vi ödmjukt har navigerat i ett komplext kvinnohistoriskt kunskapsfält, där vi fått nya erfarenheter som tagit oss dit vi är nu.

Ett museum med fokus på kön och makt varken presenterar eller representerar det uppenbara. Vi byter perspektiv och väljer att berätta från andra håll, det gör vi genom att placera kvinnor i centrum för våra berättelser. Kvinna i betydelsen den som definierar sig som kvinna. Det utesluter inte ett arbete med mansnormer, transfrågor och icke-binära perspektiv.

Visuellt vill vi nu förändras, det vi gör och hur det presenteras ska hänga ihop. Därför påbörjade vi under våren 2019 ett större utvecklingsarbete, som kommer fortsätta en tid framöver.

Vad har vi gjort?
Vi har påbörjat arbetet med att bygga om vår reception som får nya färger och inredning. Utöver det har vi uppdaterat vår visuella profil med nya färger för kommunikation och en ny symbol till vår logotyp.

Bild

Detalj från vår nya reception

 

Hur har vi arbetat?
Vi hade ett behov av att bygga om vår reception för att göra det möjligt att använda våra ytor på nya sätt. Vi tog kontakt med Rebecca Rubin, inredningsarkitekt från White Arkitekter, med erfarenhet av att arbeta med feministiska/normkritiska rum. Tillsammans utvärderade vi vår verksamhet och träffade fokusgrupper. Resultatet av det arbetet blev en ny rumslig färgsättning och möblering för att möta våra besökare på nya sätt.

I samtal med besökare under åren och med fokusgrupper har vi diskuterat innebörden av vår logotyp. Den innehöll XX som kunde läsas som en biologisk symbol för kvinna, en definition av begreppet kvinna vi som museum inte står för. Därför vill vi be om ursäkt, och säga tack för samtalen där ni pekat på det problematiska i vår logo och hjälpt oss att utvecklas. Tillsammans med er vill vi nu fortsätta framåt.

Vår uppdaterade logotyp och kommunikativa färgpalett har vi skapat tillsammans med kommunikationsbyrån Gullers Grupp. Den nya symbolen representerar nu kärnan i verk­samheten och är namnindikerande. Den visar bokstäverna K och M ur olika betraktningsvinklar för att symbolisera ett museum där besökaren kan förvänta sig nya perspektiv. K:ets mittenplacering sätter kvinnor i centrum och bokstavens vinklar symboliserar en väg framåt.

 

Hur fortsätter vi arbetet?
1 oktober påbörjar vi arbetet med att byta vår logotyp och ändra våra kommunikativa färger. Det kommer synas på webben, i vår reception och i den kommunikation vi gör. Vi fortsätter under hösten att utveckla vår reception och det nya rum vi skapat under ombyggnationen. Vi kommer att berätta mer i detalj om hur vi arbetat under vintern här på bloggen, hur resultatet växer fram. För vårt mål med allt det vi gör är att vi vill ge mer kvinnohistoria till våra besökare, på nya sätt, tillsammans med fler.

Om skribenten

Kvinnohistoriskt museum

Vill du skriva på vår blogg? Eller har du önskemål om vad du vill läsa om på bloggen? Kontakta oss gärna på mailadress: kvinnohistoriskt@umea.se

Öppettider

Måndag stängt

Tisdag 10-17

Onsdag 10-17
Torsdag
10-19.30
F
redag 10-17
Lördag 10-16
Söndag
12-16


Öppettider helgdagar

Besök

Kvinnohistoriskt museum
Väven, Storgatan 46a,

901 78 Umeå


Kartalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster



Kvinnohistoriskt
museum
är en del av
Umeå kommun